Nawyki, które naprawdę warto wprowadzić w życie

Dlaczego nawyki są tak ważne w rozwoju osobistym? Które nawyki są kluczowe i które warto wprowadzić od razu? W jaki sposób wprowadzać nawyki i zmiany w życie?

wyświetlenia: 380
czas czytania: 8 min


Dlaczego nawyki są tak ważne w rozwoju osobistym? Które nawyki są kluczowe i które warto wprowadzić od razu? W jaki sposób wprowadzać nawyki i zmiany w życie?

Nawyki to klucz do rozwoju!

Regularne powtarzanie najważniejszych i kluczowych dla naszego rozwoju czynności i sposobów działania to moim zdaniem najlepsza metoda realizowania celów w samorozwoju. W ten sposób cały czas zbliżamy się do naszych celów. Warto ułożyć swój zestaw najważniejszych nawyków, który każdego dnia będzie nam pomagał i przybliżał nas do najważniejszych celów. Wykorzystując nawyki cały czas się rozwijamy, trenujemy dyscyplinę, koncentrację i skuteczność w działaniu. Największa siła nawyków wynika z regularności i jest uwalniana w miarę upływu czasu.

Dbaj o dobry start dnia!

Poranny rytuał, czyli sposób w jaki rozpoczynamy każdy dzień, ma ogromne znaczenie. Dobrze rozpoczęty poranek pozytywnie wpływa na cały dzień i nastawia nas na jak najlepsze wykorzystanie dnia. Dlatego tak ważne jest dobre ułożenie poranka. Jak to zrobić? Warto rozpocząć dzień o zaplanowanej godzinie, ustawić budzik i wstać od razu po obudzeniu. Nasz organizm najefektywniej regeneruje się w głębokich fazach snu, dlatego jak tylko się z takiego snu obudzimy, to dobrą opcja jest od razu wstać, bez dodatkowych porannych drzemek. Potem poza standardowymi czynnościami porannymi, takimi jak ścielenie łóżka i toaleta, dobrze jest dokładnie wywietrzyć pokój i wypić dużą szklankę wody. W ten sposób dostarczamy odpowiednią ilość tlenu oraz nawadniamy organizm po długim czasie bez picia. Tak zapewniamy dobry start do dalszych czynności.

Zestaw porannych czynności.

Po dobrym starcie dnia do porannego rytuału warto dodać zestaw czynności, które dobrze nastrajają nas na cały dzień i są ważne w naszym rozwoju osobistym. Ten zestaw elementów porannego rytuału trzeba skomponować w taki sposób, żeby można go było wykonywać w podobnej formie codziennie, niezależnie od sytuacji. Dlatego warto koncentrować się na rzeczach, które są ważne dla naszego rozwoju, ale nie są trudne i nie zajmują dużo czasu. Moim zdaniem poranny rytuał nie powinien trwać dłużej niż godzinę. W układaniu porannego zestawu czynności dobrą opcją jest wybranie na początek kilku najważniejszych rzeczy, a potem eksperymentowanie co działa, a co nie i ewentualne modyfikowanie swojego rytuału.

Na czy koncentrować się rano?

Bardzo dobrą opcją jest czytanie książek lub słuchanie audiobooków, które nas inspirują i motywują do działania przez resztę dnia. Ważny jest czas na refleksję lub modlitwę, który pomaga nam się skupić na sprawach najważniejszych. Dobrym sposobem jest sprawdzanie planu dnia i koncentrowanie się na celach, które tego dnia będą dla nas najbardziej kluczowe. Poranek to bardzo dobry czas na kontrolowanie postępów i oznaczanie postanowień. Rano warto również trochę poćwiczyć, żeby mieć więcej energii na starcie dnia. Wszystkie czynności, które wykonujemy rano mają na celu jak najlepsze przygotowanie nas do wyzwań tego dnia. Dlatego układając poranny rytuał warto dobrać te elementy, które najlepiej nas motywują, inspirują i dają dużo energii do koncentrowania się na najważniejszych celach. Jeśli już od rana działamy skutecznie i koncentrujemy się na rzeczach najważniejszych to wzrasta nasze poczucie skuteczności i lepiej radzimy sobie z wyzwaniami.

Kończ dzień podsumowaniem i refleksją!

Bardzo ważny jest również sposób w jaki kończymy dzień. Wieczorem dobrą opcją jest podsumowanie całego dnia. Warto w tym czasie przemyśleć, wszystkie ważne tematy i zastanowić się co było dobre i działało, a co nie działało i dlaczego. Na tej podstawie dobrze jest popracować nad strategią i zmianami jakie można wprowadzić w życie. Bardzo dobrym sposobem jest podchodzenie do problemów jak do zadań, w których trzeba wybrać sposób rozwiązania. Wieczór to dobry czas na poukładanie spraw i przygotowanie planu na następny dzień. W ten sposób możemy zamknąć ważne tematy przed snem, a to bardzo pozytywnie wpływa na jakość snu. Zakończenie dnia to również dobra pora na kontrolowanie postępów w projektach i przemyślenie najważniejszych celów. Wieczorny relaks i czas spokoju to bardzo istotny element dnia.

Jak rozpocząć i zakończyć dzień:

  • Twórz i ulepszaj swoje zestawy najważniejszych porannych i wieczornych czynności
  • Wstań od razu po obudzeniu, wypij wodę i przewietrz pokój
  • Rano koncentruj się na rzeczach inspirujących do działania takich jak czytanie, refleksja, planowanie, postanowienia, ćwiczenia
  • Wieczorem podsumuj dzień i skoncentruj się na planach, celach i strategi, jest to również dobry czas na relaks i refleksje

Codziennie pracuj nad rozwojem i nauką!

Rozwój i nauka to praca nad ciągłym ulepszaniem samego siebie. To zdobywanie coraz większej wiedzy i rozumienia wielu tematów, które są niezbędne w rozwoju osobistym. Regularna praca nad rozwojem i nauką oraz umysł otwarty na wiedzę, są kluczowe w stawaniu się coraz coraz lepszym człowiekiem. W jaki sposób się rozwijać? Codzienne czytanie książek to jeden z najlepszych sposobów samorozwoju i zdobywania wiedzy. Czytając już tylko 10 stron wartościowej książki dziennie w ciągu roku przeczytamy prawie 3700 stron, a to około 10-15 książek. Kursy, artykuły i wartościowe materiały w internecie to bardzo dobra metoda na otaczanie się dobrą wiedzą i informacjami. W ten sposób tworzymy sobie środowisko, które pozytywnie wpływa na nasz rozwój. Ważne jest wybieranie takich treści, które są dla nas najbardziej budujące i rozwijają nas w tym co dla nas najważniejsze. Koncentrujmy się zarówno na wiedzy i umiejętnościach twardych, potrzebnych w pracy i projektach, jak i na treściach związanych z samorozwojem. Ważne aby maksymalnie dostosować te treści do własnych celów i priorytetów.

Trenuj koncentrację!

Dbanie o wewnętrzny spokój i trening koncentracji pomagają działać i odpoczywać na dużo wyższym poziomie. Regularne trenowanie koncentracji bardzo pomaga pracować z większym skupieniem i spokojem. Taki trening bardzo pozytywnie wpływa na sposób, w jaki reagujemy na różne sytuacje i problemy. Daje możliwość lepszego wykorzystania przestrzeni między bodźcem, a reakcją i zachowania spokoju oraz podejmowania najlepszych decyzji w ważnych sytuacjach. Jak trenować koncentracje? W takim treningu chodzi o wyciszenie i mocne skupianie się na przykład na własnym oddechu. Treningiem koncentracji może też być spokojny spacer lub słuchanie muzyki. Warto samemu przetestować co działa najlepiej i dodać to do swojego harmonogramu dnia.

Praca nad rozwojem i koncentracją:

  • Regularnie rozwijaj się i zdobywaj wiedzę z książek, kursów, artykułów
  • Koncentruj się na wiedzy potrzebnej w pracy i projektach oraz na treściach o rozwoju osobistym
  • Trenuj koncentrację i dbaj o spokój wewnętrzny

Planuj każdy dzień!

Planowanie jest bardzo ważnym elementem skutecznego zarządzania czasem i projektami. Dobry plan pomaga nam koncentrować się na tym co naprawdę ważne i działać według dokładnie przygotowanego scenariusza. W ten sposób dużo lepiej wykorzystujemy czas, wiemy dokładnie na czym się w danym czasie skoncentrować i jesteśmy na tym bardziej skupieni. Dodatkowo dzięki dobremu planowaniu nie zastanawiamy w trakcie działania, czym się zająć w danej chwili, tylko mamy to wszystko dobrze przygotowane, dlatego wykonujemy zadania szybciej i zużywamy do tego mniej energii i siły woli. Planując układamy wszystkie zadania w przemyślany i optymalny sposób, dlatego ich wykonanie jest często dużo krótsze i łatwiejsze. Projekty wymagające największej koncentracji możemy zaplanować w czasie gdy mamy najwięcej energii, a podobne zadania możemy grupować.

Jak stworzyć dobry plan?

Dobry plan powinien być przede wszystkim bardzo konkretny i nie powinien zawierać nadmiaru szczegółów. W ten sposób będziemy w stanie taki plan dobrze kontrolować, a szczegóły nie będą nas ograniczać. Moja koncepcja planowania polega na równoległym planowaniu czasu i zadań. Jak to działa? Plan czasu przygotuj w taki sposób, że najpierw dodaj elementy, które mają określoną datę i godzinę, na przykład spotkania lub inne wydarzenia. Potem dziel czas na moduły, w których koncentrujesz się na zadaniach o danej tematyce. Stwórz plan, w którym tylko wydarzenia mają konkretne daty i godziny, a pozostałe bloki i moduły czasu ułożone są w odpowiedniej kolejności i nie mają niepotrzebnych ograniczeń czasowych. W taki sposób wypełnij cały dzień blokami czasu, których ułożenie możesz modyfikować. Wszystkie zadania grupuj w kategorie i projekty. W odpowiednich blokach czasu wykonuj zaplanowane zadania zaczynając od najważniejszych. W taki sposób warto zorganizować plan czasu i zadań.

Pracuj w blokach czasu!

W pracy z najwyższą koncentracją i skutecznością kluczowy jest dobry system pracy. Jak wydajnie pracować? Bardzo dobrym sposobem jest praca w blokach czasu. Każdy taki moduł rozpoczynamy od przygotowania, czyli rytuału wejścia. Przez kilka minut regenerujemy siły na przykład relaksując się przy muzyce, sprawdzamy najważniejsze cele i zadania, które będziemy realizować i maksymalnie się na tym skupiamy. Ustawiamy czas pracy w minutniku na przykład na 50 minut i wyłączamy wszystkie rozpraszacze. Przez ustalony czas realizujemy zadania z najwyższą koncentracją, a naszym głównym celem jest zrobić jak najwięcej zadań, w jak najwyższej jakości w wyznaczonym czasie. Po takim module oznaczamy realizację bloku czasu w planie dnia i możemy zaczynać następny taki moduł. Ten system to moim zdaniem najlepsza metoda pracy.

Optymalizuj i łącz zadania!

Bardzo dobrym sposobem na optymalizowanie wykorzystania czasu jest łączenie różnych zadań i czynności. W ten sposób możemy zrobić więcej ważnych rzeczy w tym samym czasie. Warto łączyć zadania w których pracujemy umysłowo z tymi w których pracujemy fizycznie. Dobrą opcją jest słuchanie audiobooków, podcastów lub kursów podczas treningu sportowego, podróżowania i prac, w których możemy się skupić na treściach audio. Również wiele zadań wymagających koncentracji i myślenia, na przykład rozmowy, możemy połączyć ze spacerem lub treningiem. W czasie gdy mamy wolną koncentrację, możemy zaplanować przemyślenie ważnych spraw i problemów, możemy też układać w głowie różne strategie i plany. Ważne jest świadome zainicjowanie takiego twórczego myślenia, w wolnym od skupienia czasie. Praca umysłowa i fizyczna zużywają naszą energię w inny sposób, dlatego warto wykorzystać to w regeneracji. Dobrym odpoczynkiem od pracy intelektualnej jest na przykład trening lub spacer.

Planuj i działaj skutecznie:

  • Twórz konkretne plany wydarzeń i modułów czasu oraz planuj zadania i grupuj je w projekty i kategorie
  • Pracuj w blokach czasu, rozpoczynaj od przygotowania i regeneracji, a potem realizuj zadania z maksymalną koncentracją
  • Działaj według dobrze zoptymalizowanego planu
  • Łącz zadania i w ten sposób lepiej wykorzystaj czas

Kontroluj poziom energii!

Utrzymanie wysokiego poziomu energetycznego przez cały dzień jest bardzo ważne, pozytywnie wpływa na naszą koncentrację, siłę woli i motywację do działania. W ten sposób możemy wiele zadań wykonywać szybciej i z wyższą jakością. Jak dbać o wysoki poziom energii? Najważniejsza jest odpowiednia jakość i ilość snu, dlatego warto zaplanować o której godzinie chodzimy spać i wstajemy. Każdy potrzebuje inną ilość snu, ważne jest sprawdzenie przy jakiej ilości mamy wysoki poziom energii do końca dnia. Najlepiej spać w stałych porach, a jeśli to niemożliwe, to bardzo ważne jest kontrolowanie długości snu i dostosowanie do tego planu dnia. Na jakość snu wpływa wiele czynników, ważny jest spokój i podsumowanie spraw przed snem, odpowiednia temperatura oraz niski poziom światła i hałasu. W utrzymaniu wysokiego poziomu energii bardzo ważne są przerwy i regeneracja w pracy. Bardzo dobrze działają również krótkie drzemki energetyczne oraz regularne ćwiczenia.

Dbaj o sport i kondycję!

Sport to bardzo ważny element rozwoju osobistego. Regularny trening pozwala utrzymywać wysoki poziom energii przez cały czas. Dzieje się tak dlatego, że wzrasta poziom kondycji i organizm pracuje wydajniej, dodatkowo ruch pozytywnie wpływa na pracę mózgu i jakość snu. Sport jest dobrym sposobem na obniżenie poziomu stresu, daje możliwość odłączenia się od wielu spraw, dlatego bardzo dobrze wpływa na spokój wewnętrzny. Dodatkowo czas ćwiczeń można dobrze wykorzystać na przemyślenie ważnych tematów. Moim zdaniem bardzo dobrą opcją w sporcie jest równoległe trenowanie kondycyjne i siłowe. Warto łączyć sporty typowo kondycyjnych jak bieganie, pływanie i kolarstwo oraz trening na przykład na siłowni. Wybierając sporty które najbardziej lubimy z różnych kategorii, dbamy całościowo o zdrowie, kondycję i siłę.

Pamiętaj o zdrowiu!

Zdrowie jest potrzebne do rozwoju i działania we wszystkich ważnych dziedzinach życia. Dlatego, kluczowe jest dbanie o działanie naszego organizmu na jak najlepszym poziomie. Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na funkcjonowanie organizmu jest odżywianie. Dobrym sposobem w tym temacie jest testowanie i wybieranie takich produktów, które najlepiej wpływają na nasze samopoczucie i poziom energii. Warto komponować takie posiłki, które są najkorzystniejsze dla naszego organizmu i jednocześnie są odpowiednio smaczne i proste do przygotowania. W ten sposób będziemy mogli je wprowadzić na stałe do naszej diety. W tym temacie warto również pamiętać o częstym piciu wody, lepiej pić częściej niż czujemy taką potrzebę, to poprawi pracę naszego organizmu. W jak najlepszym funkcjonowaniu organizmu ważny jest oczywiście sport i sen, ale także czas na świeżym powietrzu. Warto wkomponować w swoje życie dbanie o zdrowie.

Jak dbać o organizm:

  • Dbaj o wysoki poziom energii, ilość i jakość snu, oraz przerwy i regenerację w pracy
  • Regularnie uprawiaj sport, trenuj zarówno kondycję jak i siłę
  • Komponuj zdrowe, wartościowe posiłki, pij dużo wody i spędzaj czas na świeżym powietrzu

Jak wprowadzić nawyki w życie?

We wprowadzaniu nawyków i zmian w życie, bardzo dobra jest zasada robienia najpierw rzeczy najważniejszych. Dlatego wybierz najpierw te nawyki, które w Twoim życiu, projektach i celach mają największe znaczenie. Pracuj nad nawykami po kolei i stopniowo wprowadzaj coraz większe zmiany. Dobrą do tego techniką jest ustalanie postanowień i codzienne kontrolowanie postępów w ich realizacji, tę metodę warto zastosować od razu. Pamiętaj, że do wielkich rzeczy dochodzi się małymi krokami, regularną pracą i koncentracją na najważniejszych celach. Każdego dnia pracuj nad celami i postanowieniami, a z czasem nabierzesz pędu i będziesz się rozwijać coraz szybciej. Pamiętaj, że gdy codziennie zrobisz nawet mały krok to jesteś coraz bliżej celu, tak samo gdy nie zrobisz tego kroku, to oddalasz się od tego co naprawdę ważne. Dlatego zacznij wprowadzać nawyki do swojego życia, naprawdę warto.

Piotr Wnuczek

Poprzedni wpis:
Następny wpis: